حسین وحیدی

۴ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

1984 از George Orwell                                                                                                                      

چند روزی هست که خواندن این کتاب را تموم کردم . اما به خودم کمی فرصت دادم تا احساساتم فروکش کند بعد بنویسم.ماهیت اصلی کتاب یک اتوپیا منفی هست.روند داستان رامیشود به 3 قسمت تقسیم کرد همونطور که نویسنده انجام داده است. قسمت اول توصیف فضای تاریک جامعه و شدت اختناق است در قسمت دوم در عین ناباوری خوی حیوانی صفات والای انسانی را آزاد میکند و شجاعت جولان به آن میدهد بعد از این امیدواری بلافاصله قسمت اصلی حکومت حزب و این کتاب آغاز میشود,سلب هویت.

این رمان از آن نوع آثار ادبی است که دایره لغات را غنی میکند.بارها و بارها به کلماتی برمیخورید که برایتان جدید است ولی معرف عملی هستند که مدت ها از تولدشون میگذرد.کلماتی مانند «دوگانه باوری» , «سفیدسیاه» ,  «جرم فکری» , «جرم چهره»  که در این بین دوگانه باوری کلیدی ترین منظور نویسنده در کل کتاب است.من شمارا برای فهمیدن معنای دوگانه باوری به خواندن کتاب دعوت نمیکنم بلکه برای درک چگونگی به واقعیت پیوستن این تعریف به خواندن کتاب دعوت میکنم.دوگانه باوری به این معناست که فرد به طور همزمان در یک مورد خاص دو عقیده متضاد داشته باشد و هردو را نیز بپذیرد.این فرآیند باید آگاهانه باشد در غیر اینصورت نمیتواند با دقت کافی انجام شود.اما در عین حال باید ناآگاهانه باشد وگرنه احساس خطا , احساس گناه را به همراه می اورد.

موضوعی که در این کتاب خواننده را متعجب میکند این است که چگونه نمود خارجی "واقعیت" قابل تغییر است و حتی "حقیقت های ذهنی" که نمود خارجی ندارند میتوانند تغییر کنند.

لحن نویسنده به عنوان راوی در طول داستان به اندازه کافی انذار دهنده است.

در آخر یک شوخی از طرف یکی از کاربران GoodReads.com برای درآمدن این نوشته از خشکی در ادامه مطلب می آورم که البته فقط جنبه فان دارد !

پ.ن : لینک هایی اضافه کردم . با تشکر از امیرگوهرشادی بابت ایده و کپی رایت . :)

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۵ تیر ۹۳ ، ۱۰:۰۷
حسین وحیدی

یکی از خاطره انگیزترین کتاب هایی که در دوره کنکور خواندم « تناسب مفهومی و قرابت معنایی : هامون سبطی » هست.هر شب در حد چند بیت شعر با این کتاب همراه میشدم. برای کسایی که آشنایی ندارند با موضوع کتاب خیلی کوتاه میگم که این کتاب آموزش قرابت معنایی کنکور هست.

حالا بعد از کنکور چی شده که به یاد این کتاب افتادم ؟ خب برای شروع یک نوشته عادت به استفاده از یک بیت شعر پیدا کردم طبیعی هست که یاد این کتاب رو کنم!. از اونجایی که حافظه شعری خوبی ندارم یا اگرهم دارم به نظرم کار بیخودی هست که شعر حفظ کنم. درحال جمع آوری این اشعار و جملات قصار هستم و از این پس اینارو توی یک صفحه جداگانه با اسم «قصارنامه» که اون بالا هست میارم.

صفحه «قصارنامه» به مرور به روز میشه.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ تیر ۹۳ ، ۱۴:۳۵
حسین وحیدی
برای نمایش مطلب باید رمز عبور را وارد کنید
۲۱ تیر ۹۳ ، ۲۱:۱۸
حسین وحیدی

بشنو از نی چون حکایت میکند

از جدایی ها شکایت میکند


کز نیستان تا مرا ببریده اند

از نفیرم مرد و زن نالیده اند


هرکسی کاو دور ماند از اصل خویش

باز جوید روزگار وصل خویش


درنیابد حال پخته هیچ خام

پس سخن کوتاه باید والسلام

(مثنوی مولوی-با کمی تخلیص)



اعتراف می کنم در این چندسال امیدی به بهبود شبکه های اجتماعی و وبلاگ و بلاگ نویسی نداشتم. با عمومی شدن یک سری امکانات قبل از بوجود اومدن فرهنگش یک جامعه ناهمگن از افراد خاص تشکیل شد که ارزش ها جایگاه خودشون رو پیدا نکردن و  فرعیجات (!)جایگزینشان شدن.دلیل بی شک دسترسی نامحدود برای هر قشر آدمی با هر ویژگی فردی بدون انتقال کامل و صحیح این ویژگی ها بود که غالبا منجر به چندگانگی شخصیتی شد و نه تنها هدف خود شبکه های اجتماعی یعنی نزدیک کردن انسان ها بهم و راحتی ارتباط و بیان شخصیت بود(بیش از حد منصفانه ست اگر اهداف رو فقط این ها درنظر بگیریم !!) رو بدست نیاورد بلکه شخصیت های بسیاری رو دستخوش تغییر و چندگانگی کرد که عمدتا دلیل آن یکسان نبودن کامل ارزش ها در دو جهان(!) بود.در این بین اگر شخصیت های استوار و ثابت قدمی هم وجود داشت در خیل عظیم اینگونه افراد محو میشدند.

در این بین وبلاگ ها برخلاف شبکه های اجتماعی در عین جمع پذیر بودن پیوسته نیستند و همین تفاوت باعث امید داشتن به بلاگ نویسی میشود.به عبارت دیگر وجود وبلاگ شخصیت های استوار و ثابت قدم در بین بی شمار وبلاگ های بی مضمون و مقطعی و بی کاربرد ناپدید نمیشود.خوشبختانه وبلاگ هایی از این دست وجود دارد.به شخصه به وبلاگ امیر گوهرشادی علاقه دارم و باعث انگیزه من در نوشتن بلاگ شد.


لب مطلب این است که از این پس این وبلاگ وجود دارد و گهگاهی که مجال نوشتن و مهم تر مطلبی برای نوشتن بود اینجا درج خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ تیر ۹۳ ، ۱۵:۱۳
حسین وحیدی