حسین وحیدی

سوغاتی شیرازی

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۱۰:۲۶ ب.ظ

امروز از طرف یکی از دوستان سوغات شیراز به دستم رسید.

چه هدیه خوبی! دو بیت سعدی.

آیین برادری و شرط یاری          آن نیست که عیب من هنر پنداری

آنست که گر خلاف شایسته روم        از غایب دوستیم دشمن داری

با تشکر ویژه از خانم الماسی.

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۷/۲۴
حسین وحیدی

نظرات  (۴)

خیلی زیبا بود :)
پاسخ:
بله ...
   خیلی

مرسی
۲۵ مهر ۹۳ ، ۱۵:۵۹ امیر کفشدار گوهرشادی
گفتم شیرازیا حوصله‌ی سوغات آوردن ندارنا ... :)
\
پاسخ:
یاد حسین اسفندیاری افتادم :))
بنده خدا یکروز درس میداد به ما, ساعت 2 ظهر خروسی شروع به قوقولی قو قو کرد. یکی 2 بار جلوی خودشو گرفت آخر زد زیر خنده و گفت من شیرازیم, این خروس کجاییه؟!!!

توی این مورد بخصوص خانم الماسی میخواستن دیوان سوغات بیارن که من خواهش کردم دو بیت به انتخاب خودشون باشه.
آیین برادری و شرط یاری
آنست که عیب من هنر پنداری!
آن نیست که گر خلاف شایسته روم
از غایت دوستیم ٬دشمن داری!
پاسخ:
اشکال چی هست؟

عیبت را هنر پندارم ؟!!
چرا حالا ؟!!
میخواهید "هنرمند" را هم به ناسزا تبدیل کنیم؟! :))
بحث اینه که:اگر بر دیده ی مجنون نشینی/به غیر از خوبی لیلی نبینی!نه بحثی که شما میفرمایید
پاسخ:
هر دو بحث درست هستن !!
درواقعا اینجا شاعر میخواد تفاوت ارزشی رو بیان کنه , این ابیات از وحشی بافقی کمی روشن میکنه:
تو کی دانی که لیلی چون نکویی ست          کز او چشمت همین بر زلف و رویی ست
تو قد بینی و مجنون جلوه ی ناز          تو چشم او نگاه ناوک انداز
توموبینی و مجنون پیچش مو          تو ابرو و او اشارت های ابرو
دل مجنون ز شکرخنده خون است          تو لب میبینی و دندان چون است
در واقع دلیل جذب شدن مجنون فقط زلف و روی لیلی نیست که در اون عیبی ببینه, شاید در این مورد خیلی ها از لیلی بهتر باشن, اما چیزی که باعث این دلداگی شد کیفیت و نحوه استفاده از این زیبایی ها بود که در ادب فارسی بهش " آن " میگن.
شاهد آن نیست که مویی و میانی دارد / بنده طلعت آن باش که آنی دارد  (حافظ)

اما چیز هایی وجود دارن که ارزششون ثابت هست ! مثلا بده که وقتی زیر درختی نشستی که داره میوفته روی شما, دوستت بیاد ازتون انتقاد کنه ؟! یا وقتی زیر سقف خونه ای زندگی میکنید که درحال ریختن هست؟ یا انجام عملی (به طور مثال اعتیاد )  که باعث فروریختن بنیاد زندگیتون بشه؟
 
من هر دو این مطالب رو قبول دارم. اما چیزی به اسم کمال وجود داره , سوق دادن دوست به سمت بهتر خیلی خوبه , جلوگیری از سقوط به بد واجب هست.

پ.ن : معلوم شد که علی هستی !!!
علی اذیت میکنی ها !! :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی